Consiliul de Etică

Consiliul de etică al IPLT„Miguel de Cervantes Saavedra”

Misiune și rol

Consiliul de etică este organismul intern al liceului responsabil de promovarea și respectarea normelor morale și deontologice în rândul cadrelor didactice. Rolul său principal este de a asigura un climat educațional bazat pe integritate, responsabilitate, corectitudine și profesionalism.

Consiliul urmărește aplicarea uniformă a Codului de etică al cadrului didactic, contribuind la crearea unei culturi instituționale pozitive și la prevenirea comportamentelor neetice. Totodată, Consiliul are rolul de a ghida personalul în adoptarea celor mai bune practici etice în activitatea zilnică.

În același timp, Consiliul de etică contribuie la dezvoltarea unui mediu școlar sigur și respectuos, în care dialogul, transparența și cooperarea sunt încurajate. Prin activitatea sa, Consiliul sprijină instituția în consolidarea încrederii între cadrele didactice, elevi și părinți, promovând o cultură a responsabilității și a respectului reciproc.

Etica în acțiune

consiulul de etica 1

Etică și responsabilitate

Consiliul de etică promovează un comportament profesional bazat pe integritate, responsabilitate și respect reciproc. Încurajează respectarea normelor morale și a Codului de etică al cadrului didactic, contribuind la menținerea unui climat educațional sănătos și echilibrat.

elevi-parlament

Integritate și transparență

Consiliul veghează la implementarea transparentă a normelor de conduită profesională, asigurând o comunicare deschisă între cadre didactice, elevi și părinți. Prin activitatea sa, promovează corectitudinea, imparțialitatea și luarea deciziilor etice în toate situațiile apărute în mediul școlar.

consiliul de etica 2

Sprijin și mediere

Consiliul oferă suport și mediere în cazurile care vizează comportamente neetice, facilitând dialogul și concilierea amiabilă între părțile implicate. Scopul este restabilirea echilibrului și găsirea de soluții constructive, centrate pe prevenirea conflictelor.

Consiliul de etica 3

Dezvoltare profesională și cultură etică

Consiliul contribuie la formarea unei culturi instituționale bazate pe valori etice, sprijinind cadrele didactice în adoptarea celor mai bune practici profesionale. Încurajează auto-reflecția, dezvoltarea personală și aderarea la standarde etice în activitatea de zi cu zi.

Funcțiile Consiliului de Etică:

Consiliul de etică își desfășoară activitatea în spiritul responsabilității profesionale, având rolul de a asigura respectarea normelor morale și deontologice în cadrul instituției. Acesta coordonează modul în care cadrele didactice aplică principiile prevăzute de legislația educațională și de Codul de etică, urmărind consecvent menținerea unui comportament profesional adecvat. Prin activitatea sa, Consiliul promovează integritatea, corectitudinea și valorile etice în viața școlii, contribuind la cultivarea unui mediu bazat pe încredere, respect și transparență.

Totodată, Consiliul intervine în situațiile care necesită clarificări sau soluționare, analizând cu obiectivitate cazurile ce implică posibile abateri etice. Printr-o abordare echilibrată, facilitează dialogul și medierea între părțile implicate, orientându-se spre conciliere și spre identificarea celor mai potrivite măsuri pentru restabilirea climatului educațional. Activitatea Consiliului are astfel un caracter preventiv, formativ și conciliator, sprijinind buna funcționare a comunității școlare și promovarea unei culturi instituționale bazate pe profesionalism și respect reciproc.

Atribuțiile Consiliului

În cazul în care este sesizată o încălcare a Codului de etică, confirmată prin investigații și audieri, Consiliul poate:

  • realiza concilierea amiabilă cu partea reclamantă;
  • emite atenționări colegiale și informa conducerea instituției;
  • recomanda includerea persoanei vizate într-un program de remediere comportamentală;
  • propune conducerii instituției aplicarea unei sancțiuni disciplinare, în funcție de gravitatea situației;
  • informa conducerea în cazul unor posibile încălcări contravenționale sau penale;
  • elabora anual o notă informativă privind cazurile examinate și deciziile adoptate.

Consiliul are dreptul să solicite materiale conexe sesizărilor și să apeleze la experți consultanți.

Componența Consiliului de etică

  • Președinte: Catraniuc Oxana
  • Secretar: Gîndea Elena
  • Membri:Bulat Olga, Iovu Lilia, Spătari Lilia

Consiliul este constituit prin ordinul directorului și are un mandat de 2 ani.

Organizarea activității

Ședințele ordinare se desfășoară o dată pe trimestru.

  • Ședințele extraordinare se convoacă în maximum 3 zile lucrătoare de la înregistrarea unei sesizări.
  • Sesizările sunt examinate în termen de 5–10 zile lucrătoare, în funcție de complexitatea cazului.
  • Deciziile Consiliului au caracter de recomandare și sunt adoptate prin majoritate simplă.

Depunerea sesizărilor

Consiliul poate fi sesizat de orice persoană implicată direct sau indirect în activitatea educațională a instituției (elevi, părinți, profesori, personal auxiliar), care consideră că a fost martorul sau victima unui comportament neconform Codului de etică. Sesizările se înregistrează de către secretarul Consiliului, care este responsabil de: înregistrarea acestora în registrul de intrare, informarea membrilor Consiliului, transmiterea documentelor și pentru analiză. Documentele Consiliului au caracter public, cu excepția datelor cu caracter personal, pentru care se respectă confidențialitatea.